Förverkande av narkotika

Vad betyder beslut om förverkande av narkotika? Förverkas: Punkt 1 en icke vägbar mängd cannabis förverkas enligt lagrum 6 paragraf narkotikastrafflagen . Jag har skrivit förut o frågat ang. En dotter... Är hon fortfarande straffad för ringa brott? Mvh Anki

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

När det talas om förverkande i 6§ narkotikastrafflagen så innebär det att narkotikan eller motsvarande värde från denna ska frånhändas den som begått brottet. Det innebär således inte att själva straffet förverkas.

Vänligen,

Christopher

Christopher EscalanteRådgivare