Fotboja istället för häktning?

Hej. Jag har en bekant, vars exman har suttit häktad för att ha mordhotat socialtjänsten här i kommunen. Han har även skickat brev till andra människor med hot. Nu har han fotboja, enlig min bekant i väntan på rättegången, som beräknas starta om 8-10 månader. Stämmer det att han kan ha fotboja under tiden? Han har suttit häktad i två månader innan han fick fotboja. Jag har en kompis som hade fotboja för några år sedan, han är säker på att man måste vara dömd till ett kortare fängelsestraff, för att kunna få fotboja istället. Vem har rätt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 2 § lag (1994:451) om intensivövervakning med elektronisk kontroll, kan en fängelsedömd person ansöka om att få fotboja istället för att avtjäna straffet på anstalt. Det framgår även att en häktad person inte kan få en sådan ansökan bifallen. Alltså hade din kompis rätt, det går inte att få fotboja utan att vara dömd. Det kan ju vara så att din bekants exman avtjänar ett annat straff som föranlett fotbojan, utan något samband med mordhotet, eller att det helt enkelt inte stämmer att han hade en fotboja.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Makda TesfamariamRådgivare