Fråga kring lön efter man sagt upp sig.

Hej jag har en fråga.

Om jag sagt upp mig och jobbat med annat under två år och märkt att jag inte trivs med det och vill gå tillbaka till min förra arbetsgivare samt att dom vill anställa mig. Har jag rätt att få samma lön som när jag slutade där eller får dom sätta deras lägsta lön enligt kollektivavtal.

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till oss på lawline!

Eftersom du har lämnat din tjänst och de skulle vilja anställa dig igen beror det helt på hur löneförhandlingarna vid anställningen ser ut. Skulle de erbjuda dig den lägsta lönen och du accepterar detta så är det helt i sin ordning, vissa saker kan påverka detta dock, som kompetens och utbildning, osv. Men som sagt är detta en fråga vid löneförhandlingen vid anställningens ingående, men de har rätt att erbjuda dig den lägsta lönen de kan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare