FrågaARBETSRÄTTRast 08/07/2018

Fråga längd på arbetspass, raster och uppsägning

Hej, Jag arbetar på en arbetsplats som är en fjällstation det vill säga restaurang, service, städ.

Jag är kock, bagare, servis, och mer därtill. Något som inte var fastställt tills vi kom hit. vi har 120 bäddar plus tältplatser men är endast 13 personer som jobbar. Alla jobbar ju inte samtidigt eftersom vi är lediga också.

Vi arbetar 10-12 timarspass utan raster.

Alla chemalagda tider stämmer inte överens med verkligheten vilket innebär att vi jobbar över 2-3 timmar dagligen.

Kan det gå till såhär? vilka rättigheter har jag? vad säger lagen om raster? När kan jag säga upp mig? finns det uppsägningstid?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Till att börja med vill jag säga frågor om arbetstid och raster etc. kan regleras i kollektivavtal. Detta gör att vissa avvikelser kan göras från arbetstidslagen, se 3 § arbetstidslagen (förkortas ATL). Du skriver inte om något kollektivavtal varför jag i mitt svar utgår från att något sådant inte finns.

Hur många dagar i sträck får man jobba

Även om du inte frågar detta känns det bra att tillägga att man som huvudregel måste ha ha minst 36 timmars sammanhängande ledighet under varje period om sju dagar. Detta kallas veckovila. Veckovilan ska i största möjliga mån förläggas till helgen (veckoslutet). Undantaget är om en särskild situation har uppstått som inte kunde förutses av arbetsgivaren, men isåfall har arbetstagaren rätt till kompensationsledighet. Det sagda framgår av 14 § ATL och kan inte heller ändras av kollektivavtal

Arbetspassens längd

Inledningsvis vad gäller arbetspassens förläggning och längd kan sägas att enligt 12 § ATL skall arbetsgivaren lämna arbetstagarna besked om ändringar i den ordinarie arbetstidens förläggning minst två veckor i förväg. Ett undantag till detta är om verksamhetens art eller händelser som inte har kunnat förutses ger anledning till det. Din arbetsgivare måste alltså meddela i förväg att ni ska jobba andra tider än ni gör.

ATL föreskriver 11 timmars dygnsvila per varje 24-timmarsperiod och brytpunkt för beräkning av dygnsvila etcetera kan vara vilken timme som helst, se 13 § ATL Trots brytpunkt kan ett dygn i praktiken starta med dygnsvila och kommande dygn avslutas med dygnsvila. Detta innebär att du kan arbeta 26 timmar i sträck utan dygnsvila.

Emellertid har du rätt till veckovilan som jag nämnde ovan, vilket skulle innebära att flera dagar i rad med sådana långa arbetspass skulle äventyra veckovilan.

Raster (och paus)

Av 15 § ATL framgår att rasterna ska anges i förhand i den mån det är möjligt. Det framgår också att man får jobba mer än 5 timmar i sträck. Vidare framgår att en rast defineras som ett avbrott då man inte måste infinna sig på arbetsplatsen. Det kan alltså inte, enligt paragrafen, anses vara en rast om man t.ex måste sitta kvar och t.ex vara "stand-by" för det fall att det kommer väldigt mycket gäster. Rast räknas ej som arbetstid.

Det finns också ett begrepp som kallas paus, vilket arbetstagaren har rätt till under arbetspasset. I 17 § ATL framgår att arbetstagarna har rätt till de pauser som behövs utöver rasterna. Dessa räknas till arbetstiden. Du har alltså rätt till både paus och rast.

Uppsägning och uppsägningstid

En arbetstagare kan säga upp sig när denne önskar och det krävs inget särskilt skäl för uppsägningen (vilket det krävs om arbetsgivaren säger upp arbetstagaren) Enligt lagen om anställningsskydd 11 § (förkortas LAS) är uppsägningstiden för arbetstagaren en månad. Detta gäller oavsett vad som eventuellt står i ditt avtal, då avtal som inskränker arbetstagarens rättigheter är ogiltiga, se 2 § LAS.

Lawline RådgivareRådgivare