Fråga om arbetsgivaren kan neka tjänstledighet för studier

Hej

Jag har sökt till tjänstledighet för studier 3 år och blev godkänd av arbetsgivaren och jag har fått en kvittering och en kopia av ansökan .

Efter ca 20 dagar av påbörjad tjänstledigheten så hörde arbetsgivaren av sig och sa via mail :

Vi beviljar tjänstledighet 1 år i taget , alltså man måste söka på nytt för varje år !!

Jag är inte medlem i facket men däremot är medlem i A-kassan .

Min fråga är :

- Gäller min tjänstledighet ansökan eller inte ?? Eller måste jag göra om en ny ansöka för varje år ??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder er till Lawline med din fråga!

Som arbetstagare har man rätt till tjänstledighet för studier om man varit anställd hos samma arbetsgivare de senaste 6 månaderna eller minst 12 månader under de senaste 2 åren (se här).
Tjänstledigheten ska beviljas för den tid som utbildningen tar, oavsett hur lång tiden är och arbetsgivaren kan därmed inte förkorta tiden.

Arbetsgivare har rätt att skjuta på den begärda ledigheten i upp till sex månader, men man har inte rätt att neka studieledigheten helt.

Om du varit anställd hos samma arbetsgivare de senaste 6 månaderna eller minst 12 månader under de 2 senaste åren har du alltså rätt att få tjänstledigt för den tid som utbildningen tar!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare