Fråga om Arbetsrätt, visstidsanställda förtur gentemot inhyrd personal

Hej,

Hoppas att ni besvarar på min fråga gällande att säga upp fast anställda och behålla kvar inhyrda personal. Att ni förklarade innan om att AG kunde säga upp sina anställda pga arbetsbrist och behålla inhyrda personal men ni skrev aldrig var ni kunde åberopa detta...

Det hade varit intressant att veta vilken lag eller avtal som stödjer ert argument så att AG kan behålla inhyrda personal före egna vid arbetsbrist i verksamheten.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Jag vet inte om detta svarar exakt på din fråga, men det behandlar ett mycket liknande ämne som jag hoppas kan vara till hjälp.

Om en arbetsgivare har sagt upp arbetstagare på grund av arbetsbrist så kan arbetsgivaren anställa inhyrd personal utan att behöva erbjuda de tidigare arbetstagarna återanställning, vilket de annars brukar ha rätt till enligt 25 § Lag om anställningsskydd (LAS). Detta har behandlats i rättsfallen AD 2003 nr 4 och AD 2007 nr 72, även AD 2006 nr 24 tar upp ett liknande ämne.

Vidare läsning och förslag på relevant lag

Om du vill läsa på lite mer själv om ämnet så finns det mer information i SOU 2014:55, inhyrning och företrädesrätt till återanställning. Vidare finns det mycket användbar information när det gäller just uppsägning och avskedande av personal i LAS, särskilt intressant för dig kan vara 7-10 § LAS. OBS! Viktigt att tänkta på är att kollektivavtal kan ha andra bestämmelser än vad lag om anställningsskydd har och då kan kollektivavtal gälla istället för LAS, enligt 2 § LAS.

Kollektivavtal

Om du har ett kollektivavtal med dina heltidsanställda/tillsvidareanställda som du tänker säga upp, rekommenderar jag dig även att kolla igenom detta och se om det finns några speciella regleringar om just denna situationen i kollektivavtalet.

Hoppas det har klargjort din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare