Fråga om arbetstagare har rätt till utebliven lön när skriftligt avtal saknas

Hej! Efter att ha jobbat på ett ställe där arbetsgivaren undvikit att skriva avtal valde jag att säga upp mig. Jag har INTE suttit ner en enda gång med honom och varken pratat om lön, arbetstider eller uppsägningstid. Det enda underlag jag har att jag har jobbat är mina tidsrapporter, och min underskrift på olika dokument. Jag pratade med honom, sa snällt att jag ville söka annat men att jag kunde vara kvar så länge jag kunde för att "hjälpa till". När jag fick annat jobb hörde jag direkt av mig till honom och förklarade läget. Han skrek på mig i telefon på ett sätt som man inte ska göra, varken som arbetsgivare eller kollega. Han sa att jag kunde "glömma" min lön och att han hade den rätten som min chef. Dagen efter åkte jag dit för att lämna nyckeln och utbyta några ord med honom. Han gav mig ett förslag att jag skulle få min lön, men att han skulle dra av 30 timmar (helt utan anledning), för det hade han "rätt till", sa han. 1.5 vecka har nu gått och jag har inte fått in 1 krona från honom. Vad ska jag göra? Har han den rätten? Han undvek att skriva avtal med mig, så det har jag inte, men jag har som sagt mina tidsrapport. Vem vänder jag mig till? Jag har även fått höra att en kollega får sin lön utbetald svart, och att det inte är första gången han håller inne en lön. Har också fått kommentarer från medlemmar & kunder att dom som börjar jobba där, slutar lika snabbt. Jag vet att jag har fler med mig om det skulle bli en anmälan. PS! Ej medlem i facket. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Måste ett anställningsavtal vara skriftligt?
Nej, ett anställningsavtal behöver inte vara skriftligt utan det kan även ingås genom konkludent handlande. Det innebär att du har varit på arbetsplatsen och utfört arbete och genom det ingått ett anställningsvtal. Men ett muntligt avtal är såklart alltid svårare att bevisa och i detta fall när din arbetsgivare tänker hålla inne delar av din lön så krävs det att du kan bevisa att du varit anställd för att kunna få ut lönen. I detta fall har du tidsrapporter samt underskrifter på olika dokument som bevis på att du varit anställd.

Hur ska du gå tillväga för att få din lön?
Eftersom din arbetsgivare inte verkar samarbetsvillig kan du vända dig till Kronofogden och ansöka om betalningsföreläggande. Kronofogden kommer då vända sig till din arbetsgivare och ålägga din arbetsgivare att betala ut din lön (se här).

Hur du går tillväga för att göra denna ansökan kan du läsa mer om på Kronofogdens hemsida - här.
Men kortfattat ska ansökan göras skriftligen och innehålla vad du kräver, hur mycket samt vilket datum lönen skulle betalats ut. Vidare ska parternas personuppgifter finnas med (se här).

Om du mot förmodan inte skulle få hjälp av Kronofogden kan du i sista hand vända dig till domstol för hjälp!

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare