FrågaSKATTERÄTTArvsskatt13/12/2016

Fråga om arvsskatt

Hej!

Om man får ett förskott av arv i form av en fastighet i Finland, behöver man då betala någon form av arvsskatt i Finland/Sverige för denna vid ägarbytet, dvs innan en ev försäljning i framtiden? Samtliga inblandade är boende och skrivna i Sverige, dvs ingen koppling till Finland annat än fastigheten.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline!

Då Sverige inte längre har någon arvsskatt kommer det inte att utgå någon skatt i Sverige på arvet, se 8 kapitlet 2 § Inkomstskattelagen.

Vad gäller frågan om eventuell skatt kommer att krävas i Finland så kan vi på Lawline dessvärre inte besvara den frågan då vi på Lawline endast sysslar med svensk rätt. För att få reda på om ett arv i Finland enligt finländsk skatterätt är skattepliktigt i Finland rekommenderar jag dig därför att kontakta en finsk skattejurist.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare