FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/12/2021

Fråga om återkallelse av körkort

Hej, jag har fyllt 2 år med mitt körkort och jag har ingen prövtid längre, Förra vecka stoppade polisen mig när jag körde. Jag körde inte påverkad men de tyckte att jag ska lämna blod och pissprov. Jag fick positiv på cannabis och cocain. De tog mitt körkort och de sa att jag inte får köra bil tills efter 3 veckor de har fått det riktiga análys av proven. Och sen ska polisen skicka resultatet med mitt körkort till transportstyrelsen och de får bestämma vad det blir. Jag har aldrig gjort ett brott i trafiken och jag undrar om jag kan få tillbaka mitt körkort med tanken att de ska kräva pissprov i utbyte eller om jag kommer bli av med körkortet och jag måste ta om den?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett körkort ska återkallas om körkortsinnehavaren har gjort sig skyldig till rattfylleri (5 kap. 3 § p. 1 b) körkortslagen) som i sin tur hänvisar till (4 § andra stycket lagen om straff för vissa trafikbrott). Av den senare lagen framgår att för rattfylleri döms den som intagit narkotika som avses i (8 § narkotikastrafflagen) i så stora mängd att det under eller efter färden finns något narkotiskt ämne kvar i blodet.

Spärrtiden är oftast 12 månader för rattfylleri och 24 månader för grovt rattfylleri, om det sker vid upprepade tillfällen eller om förseelsen gäller rattfylleri i kombination med diagnosen missbruk/beroende av alkohol. Vid drograttfylleri är spärrtiden vanligtvis minst 12 månader.

Den som dömts för rattfylleri eller grovt rattfylleri måste ansöka om ett nytt körkortstillstånd för att få tillbaka körkortet. Om spärrtiden är högst 12 månader behöver den dömde inte göra ett nytt förarprov, utan endast lämna in ansökan om att få ett nytt körkort utfärdat. Om spärrtiden är längre än 12 månader måste den dömde göra ett nytt förarprov, med kunskapsprov och körprov.

Om din spärrtid blir begränsad till 12 månader innebär det att du endast behöver ansöka om ett nytt körkortstillstånd. Detta kan du göra hos Transportstyrelsen tidigast sex månader innan din spärrtid går ut. Vid detta beslut kommer Transportstyrelsen göra en bedömning av din lämplighet som förare. För att bedöma din lämplighet som förare kan det innebära att du kommer behöva lämna blod- eller urinprover. Mot bakgrund av att du är ostraffad tidigare förmodar jag att spärrtiden inte blir längre än 12 månader.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Robin ForslövRådgivare