Fråga om besittningsskydd vid uthyrning av privatbostad

Hej.

Jag hyr ut min villa till en familj sedan 1 november 2017. I kontraktet står skrivet att hyresgästen inte har något besittningsskydd enligt lagen 12 kap 45 a§ i Jordabalken. De kommer att bo kvar ca 2 år till. Behöver jag skriva nytt kontrakt om besittningsrätten eller gäller det snart 4 år gamla kontraktet deras hyrestid ut.

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor gällande uthyrning av privatbostad regleras bland annat i lagen om uthyrning av egen bostad (privatuthyrningslagen). Jag kommer vid besvarandet av denna fråga utgå ifrån att du enbart hyr ut en privatägd villa och inte flera.

Besittningsskyddet – gäller inte för bl.a. uthyrning av villa i andra hand

Som huvudregel gäller att en hyresgäst har rätt att bo kvar i bostaden om hyresvärden säger upp avtalet, s.k. besittningsskydd, detta gäller dock inte för den som hyr en bostadsrätt eller villa i andra hand. När du som hyresvärd hyr ut din privatbostad har din hyresgäst aldrig rätt till något besittningsskydd, besittningsskyddet gäller främst vid andrahandsuthyrning av hyresrätt. Eftersom du hyr ut din villa måste hyresgästen flytta ut på bestämt datum, hyresgästen har alltså inte någon lagstadgad rätt till förlängning av hyreskontraktet.

Sammantaget behöver ni inte skriva ett nytt avtal om besittningsskydd eftersom din hyresgäst inte har rätt till besittningsskydd enligt privatuthyrningslagen.

Med vänlig hälsning,

Runa Hansson BandelinRådgivare