Fråga om det är mängden eller renhetsgraden av narkotika som spelar roll vid val av påföljd för narkotikabrott

Hej

Min fråga är om det är vikten av narkotika (amfetamin) el halten, renhetsgraden, som man tar hänsyn till vid straffet?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Narkotikabrott är ett väldigt speciellt brott eftersom det är väldigt många faktorer som kan vara av betydelse för bedömningen av vilket straff som ska bestämmas. Det framgår inte av din fråga vilken typ av narkotikabrott det skulle vara fråga om, dvs. om det är fråga om innehav eller något annat. Generellt sett gäller att domstolen ska göra en bedömning utifrån omständigheterna i just det enskilda fallet. Jag kommer vidare utgå fram att frågan syftar på just innehav av narkotika.

När domstolen ska bestämma straffet för innehav av narkotika ska domstolen särskilt ta hänsyn till vilken typ av narkotika det är frågan om (vissa typer av narkotika ser man särskilt allvarligt på, t.ex. heroin eller kokain), mängden, renhetsgraden, gärningspersonens ålder, om innehavet är för eget bruk eller för distribution.

För att svara på din fråga är det alltså både mängden och renhetsgraden som man tar hänsyn till när man beslutar om straff för innehav av narkotika. Om du är intresserad av att läsa mer om hur bedömningen görs kan jag tipsa om NJA 2013 s. 321 (här).

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare