FrågaSKATTERÄTTAvdrag29/01/2018

Fråga om fru får utnyttja ROT-avdrag trots att hon inte är ägare till huset

Jag äger ett hus och har därefter gift mig och vi bor tillsammans i huset. Får min fru utnyttja ROT avdrag även om hon inte är registrerad som ägare?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att få använda sig av ROT-avdrag måste man vara ägare till fastigheten där arbetet är utfört. Fastigheten måste användas som bostad av ägaren.

Det räcker inte heller med så kallad dold äganderätt, dvs. att två eller flera äger bostaden utan att alla har lagfart eller är registrerade som ägare. För att få utnyttja ROT-avdraget måste man kunna styrka sitt ägande genom avtal och inskrivning hos inskrivningsmyndigheten.

Din fru kan alltså inte utnyttja ROT-avdraget om hon inte är registrerad som ägare till fastigheten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jesper ForsgrenRådgivare