Fråga om hur lång tid studieledighet kan beviljas

Hejsan!

Jag har en fråga angående min studie ledighe!

Jag har nu varit studie ledig i snart 1 år, men vill gärna fortsätta med detta?

Jag är fastanställd i Partille kommun inom vården och har jobbat där sen 2011! Har jag rätt att fortsätta min studie ledighet? Studiena är i ca 3 år till! Hur lång tid har jag rätt att få studieledughet?

Väldigt tacksam! / M.A

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om tjänstledighet finns i lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning, även kallad studieledighetslagen - se här.

Den som varit anställd hos samma arbetsgivare de senaste sex månaderna eller sammanlagt minst tolv månader under de senaste två åren har rätt till tjänstledigt för studier (se här). Ledigheten ska sedan beviljas för den tid som utbildningen tar. Det finns alltså ingen gräns för hur lång eller kort tid ledigheten får vara, utan det styrs av utbildningens längd.

För att få fortsatt tjänstledighet kan din arbetsgivare däremot kräva att du kan visa upp en studieplan, ett antagningsbevis eller dylikt. Arbetsgivaren har även möjlighet att skjuta upp den begärda ledigheten i upp till ett halvår (se här).

Sammanfattning

Om du ska studera i 3 år till har du alltså rätt att få tjänstledigt under denna tid, eftersom du varit anställd den tid som krävs. Men du kan behöva visa upp studieplan eller liknande samt få ledigheten uppskjuten 6 månader.

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare