FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/09/2021

Fråga om kollegor som läst om en arbetskamrats brottshistorik

En kollega har läst en dom som jag blev dömd i för tre år sedan. Jag har "suttit" av mitt straff.

Har timanställniing och ha fått veta att en kollega läst om brottet/domen.

Två kollegor hade tagit bort mej som vän på facebook. Har inte bokats in på jobb på länge.

Ingen som ringer/smsar. Chefen är det lika tyst från.

Varit omtyckt av alla dom 4 månader jag varit där.

Nu har dom börjat tycka riktigt illa om mej pga en avtjänad dom 3 år gammal.

Är detta ok?

Lawline svarar

Personligen skulle jag vilja påstå att deras beteende tyder på trångsynthet. Oftast brukar storsinta personer se till personen och inte handlingen. Alla människor är kapabla att begå misstag vilket även gäller dina kollegor. Det är givetvis så att ett välfungerande samhälle bygger på att de som bryter mot lagen lagförs och straffas. Det är viktigt för att skydda de laglydiga men även för att ge förbrytaren möjlighet att "sona sitt straff". Eftersom vi människor är moraliska har vi ansvar för våra handlingar. Du har dock avtjänat din dom och varit uppskattad av dina kollegor tills de fick veta om ditt förflutna. Det är givetvis upp till dina kollegor att ta bort dig som vän. Det är dock beklagligt att de känner så. Det kanske hjälper om du tar en diskussion med dem och berättar hur du känner. Huruvida din chef kan sluta boka in dig på jobb kan jag inte besvara utan i så fall skulle jag prata med honom eller henne om situationen, alternativt kontakta fackförbundet och höra med dem.

En känd filosof vid namn Friedrich Nietzsche sade en gång i tiden: "Hys misstro mot dem hos vilka begäret att straffa är starkt". Citatet kanske passar in på dina kollegors karaktärer.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Robin ForslövRådgivare