FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/11/2021

Fråga om lön som asbesttekniker

Hej!

Jag jobbar som asbest tekniker på ett företag och har 134 kronor i timmen, vad jag vet så ligger en asbest tekniker på 200 i timmen. Hur ska jag göra för att få en likvärdig summa som 200 i timmen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inom byggbranschen brukar det finnas en sorts löneutveckling beroende på hur länge man har arbetat inom ett specifikt område. Det faller sig därför naturligt att exempelvis en rörmokare/elektriker/asbesttekniker som arbetat 1 år tjänar mindre än en person som arbetat i exempelvis 5 år. Det brukar inte heller finnas så stort spann av individuella löner utan alla som arbetat under lika lång tid brukar generellt sett tjäna lika mycket. Det finns naturligtvis undantag till denna regel men just byggbranschen har typiskt sett inte så stora löneskillnader inom samma företag. Efter en googling kan jag åtminstone konstatera att en som arbetat med asbest i 1 år tjänar drygt 20 000 kr och som mest såg jag att någon som arbetat i 8 år tjänade drygt 40 000 kr. Som du ser är det oftast beroende på hur lång arbetslivserfarenhet personen i fråga har. En tumregel är dock att man är fullbetald i byggbranschen efter drygt 5 år.

Din lön på 134 kr i timmen beror alltså i stor utsträckning på hur länge du har arbetat. Om du tjänar 134 kr i timmen trots att du är fullbetald eller åtminstone har arbetat några år skulle jag rekommendera dig att kolla vad andra personer inom samma företag tjänar för att se om du tjänar likvärdigt som dem. Om det visar sig att andra personer inom samma företag tjänar mer än dig trots att ni har lika lång erfarenhet är det någonting du kan ifrågasätta för din chef. Du bör då rimligtvis tjäna lika mycket som dem. Ett alternativ kan vara att kontakta fackförbundet och se hur löneutvecklingen brukar se ut och jämföra den med din egen. Annars kan du ju kontakta andra företag och se om du kan börja en anställning hos dem mot att du får en högre lön.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Robin ForslövRådgivare