Fråga om lön vid provanställning

Jag ska börja en ny anställning och eftersom det är ett litet företag la jag mig i underkant lönemässigt. Ändå föreslog vd:n en lägre lön än så vilket jag inte var nöjd med men motvilligt accepterade. Detta var innan jag blev anställd men skulle provarbeta på företaget, något jag inte varit med om förut. Jag har lång erfarenhet och hög kompetens men accepterade detta. Efter dessa provdagar ringde vd:n och sa att de ville anställa mig men nu med ännu ett snäpp lägre lön och ingen tjänstepension under de sex månadernas provanställning. Jag blev pressad att börja anställningen på måndagen efter helgen. Detta känns inte bra. Kan jag kräva den högre lönen som var överenskommen från början? Jag kan inte tacka nej till jobbet då jag går miste om ersättning i så fall.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan givetvis kräva en högre lön men du har redan ingått ett avtal med arbetsgivaren om den lägre lönen. Avtalet mellan er är därmed juridiskt bindande (pacta sunt servanda) vilket är en grundläggande princip inom avtalsrätten som innebär att avtal ska hållas. Du kan givetvis kontakta arbetsgivaren och berätta att du är missnöjd med din lön och varför du förtjänar högre lön. Att du har lång erfarenhet och hög kompetens är något som skulle kunna tala för det. Det är dock ingenting som han eller hon måste gå med på. Ett alternativ kan vara att ni skriver ett avtal om att du får den högre lönen efter att prövotiden om sex månader har löpt ut. Med det sagt finns det ingen rättighet för dig att få den högre lönen men det är ingenting som säger att du inte kan komma överens med arbetsgivaren om något annat eller kanske t.o.m. få honom eller henne att gå med på den högre lönen. En arbetsgivare vill förhoppningsvis ha en god relation med sina anställda så du kan försöka lyfta de delar som talar till den fördel.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Robin ForslövRådgivare