Fråga om makes arvsrätt

Nu i Corona tider, vad händer med våra bankkonton aktier och fastighet om någon hastigt avlider.

Vi är gifta utan särkullsbarn , har tre biologiska barn. Finns det något man ska förbereda, eller övergår allt

till överlevande make makan.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att gå igenom vad som gäller enligt den legala arvsordningen, vad som gäller i ditt fall samt vad du bör göra nu. Jag utgår från att det inte finns något testamente.

Om en person avlider, vad gäller enligt den legala arvsordningen?

Om den som gått bort var gift, ärver efterlevande make, se 3 kap 1 § 1 st Ärvdabalken (här). Om det inte finns någon efterlevande make ärver den avlidnes bröstarvingar, dvs. barn, se 2 kap 1 § 1 st Ärvdabalken (här). Om ett barn till den avlidne har gått bort men har barn (alltså barnbarn till den avlidne), får barnet sin förälders andel av arvet, se 2 kap 1 § 2 st Ärvdabalken (här).

Sambor har ingen arvsrätt, men eftersom ni är gifta är det inte relevant för frågan.

Om en person som avlider är gift, och det finns särkullbarn (barn till den avlidne som inte är maken/makans barn) har särkullbarnet rätt att få ut sitt arv direkt när föräldern har gått bort men kan även välja att avstå från sitt arv till förmån för efterlevande make. I så fall får särkullbarnet ut sitt arv när förälderns make eller maka har gått bort. Detta framgår av 3 kap 9 § Ärvdabalken (här).

Vad gäller i ditt fall?

I ditt fall är ni gifta och har gemensamma barn, men inga särkullbarn. Om en av er avlider ärver den andre maken, och barnen får sitt arv efter att båda föräldrarna har gått bort. Med den informationen jag har så låter det som att ni inte behöver skriva exempelvis testamente, eftersom den andre maken ärver all kvarlåtenskap om en av er skulle gå bort.

Däremot kan det vara bra att ha koll på om det finns någon egendom som är enskild. Det kan även vara bra om båda har koll på i vilka banker ni har konton, vad det finns för försäkringar och liknande.

Vad du kan göra nu

Om du har fler frågor, eller undrar om det är något ni behöver förbereda, kan du ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare