FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt21/12/2018

Fråga om pengar i gåva

Hej Lawline

Jag är född svensk, min fru är född amerikan men har sedan ett par år svenskt medborgarskap. Hennes föräldrar vill ge oss en penninggåva, finns det några skatter att ta hänsyn till här? Vi har ju ingen gåvoskatt längre men finns det komplicerande faktorer när pengarna kommer från USA? Vi hade tänkt använda pengarna till att betala av huslån.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Mycket riktigt gäller det att gåvoskatt inte finns i Sverige. Gåvor är enligt 8 kap. 2 § inkomstskattelagen (1999:1229) skattefria. Banken kommer dock fråga efter att du lämnar kontrolluppgifter om pengarna om de överstiger 150 000 kr. Kontrolluppgifterna innefattar bl.a. var pengarna kommer ifrån, betalningsdatum och belopp, detta framgår av 23 kap. 1 § skatteförfarandelagen (2011:1244). För att kunna bevisa för banken som förmedlar betalningen att pengarna faktiskt är en gåva och därmed skattefria är det rekommenderat att dina svärföräldrar upprättar ett gåvobrev i samband med att ni får gåvan. Gåvobrevet bör innehålla namn på gåvogivaren, gåvotagaren, vad gåvan avser, en överlåtelseförklaring om att gåvogivaren avser att ge gåva till gåvotagaren samt uppgifter om datum och och namnteckningar.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor kan du ställa en ny eller ringa till Lawline på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16).

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare