Fråga om rätt att kräva lönespecifikation på papper

Hej,

min arbetsgivare försöker tvinga mig att skaffa e-brevlåda för att jag ska få lönespec, har jag en laglig rätt att kräva få det på papper istället?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inom arbetsrätten finns det ingenting som reglerar rätten till lönespecifikation. Arbetsgivaren är inte enligt lag skyldig att ge dig en lönespecifikation. Det kan dock finnas bestämmelser i kollektivavtal som gör att en sådan skyldighet finns. Har ni kollektivavtal får du se om det är reglerat där eller höra av dig till facket för mer hjälp kring just ditt specifika kollektivavtal.

Så svaret på din fråga är nej du har inte någon laglig rätt att kräva en lönespecifikation på papper. Är du fackansluten bör du däremot kontakta ditt fackförbund för att se om det finns regleringar kring lönespecifikationer och hur dessa ska skickas ut i ditt kollektivavtal.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jesper ForsgrenRådgivare