Fråga om rätt till arv

Min halvfarbror har avlidit ( inga barn, ingen sambo etc). I sitt testamente har han testamenterat allt till min far och syster ( båda halvsyskon). Nu har min far avlidit. Ärver då min mamma min fars arvsdel eller är det jag och min helbror som ärver den? Min farbror avled före min pappa. Mina föräldrar var gifta.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Min tolkning av din fråga

Av din fråga tolkar jag det som att din far ärvt din halvfarbror genom ett testamente. Jag tolkar även din fråga som att du och din bror är din fars och din mors gemensamma barn. Frågan om arvet efter din far kan få ett annat svar om du eller din bror är särkullsbarn.

Arvsordningen enligt ärvdabalken

Det som din far ärvt av din halvfarbror kommer efter din fars död både du och din bror ha rätt att ärva, (2 kap. 1 § ärvdabalken). Men ni kommer först ha rätt att få ta del av din fars arv (och i förlängningen din halvfarbrors arv) efter att er mor har avlidit. Detta följer av 3 kap. 1 § ärvdabalken som säger att en efterlevande make (din mor) har rätt till den avlidne makens arv (din far) före deras gemensamma barn (du och din bror i detta fallet) om inget annat har testamenterats.

Slutsats

Som slutsats kan jag säga att du och din bror har rätt till arvet efter er fars halvfarbror, men ni kommer först att få ut arvet efter er far när även er mor har avlidit om inget annat testamenterats av er far.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare