Fråga om retroaktiv lön vid företagsöverlåtelse

Jobbar som buss förare började jobba 2015-06-15 började i lönegrupp 2 men ligger kvar där ännu, har sagt till om det så får se vad so. Händer borde ju gått upp 2017 och 2019 till andra grupper se om dom betalar retroaktivt och hur långt bakåt isåfall företag har bytt ägare för några månader sen.

Mvh Arsi

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid en verksamhetsövergång (dvs. övergång av ett företag, en verksamhet eller en del av en verksamhet) från en arbetsgivare till en annan, övergår också också de rättigheter och skyldigheter på grund av anställningsavtal och de anställningsförhållanden som gäller vid tidpunkten för övergången på den nya arbetsgivaren. Den tidigare arbetsgivaren är dock ansvarig gentemot dig som arbetstagare för ekonomiska förpliktelser som hänför sig till tiden före övergången (6 b § lagen om anställningsskydd).

Vid en företagsöverlåtelse eller verksamhetsövergång blir den nye arbetsgivaren bunden av det kollektivavtal som gällde mellan den förre arbetsgivaren och de anställda. Kollektivavtalet kan dock under vissa förutsättningar upphöra att gälla. Situationen är relativt okomplicerad om båda parter är bundna av samma kollektivavtal eller om enbart överlåtaren är bunden av kollektivavtal. I det senare blir den nya arbetsgivaren bunden av det befintliga kollektivavtalets bestämmelser om anställningsvillkor hos överlåtaren och ska tillämpa dem i förhållande till de medföljande arbetstagarna. Problem kan uppstå om överlåtaren och den nya arbetsgivaren är bundna av olika kollektivavtal (28 § första stycket medbestämmandelagen).

Om du har legat kvar i samma lönegrupp sedan 2015-06-15 trots att du borde gått upp i lön två gånger sedan dess bör det inte vara några problem att få pengarna utbetalda retroaktivt.

Det skulle innebära att din förra arbetsgivare inte följer de kollektivavtal som fanns då du arbetade där. Du kan antingen kontakta din förra arbetsgivare och påtala för dem att de inte har betalat dig den lön du har rätt till. Eller så kontaktar du företaget du arbetar på nu och ser om de kan hjälpa dig. Du kan även kontakta ditt lokala fackförbund och berätta för dem att du inte fått ut den lön du har rätt till. De är oftast hjälpsamma och insatta i sådana här ärenden dagligen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Robin ForslövRådgivare