FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt13/07/2018

Fråga om skadeståndsskyldighet vid löfte om eventuell kontakt

Det är så att jag kollade på Nyhetsmorgon på tv4 sommaren 2014 eller 2015 då satt det en expert där och sa att det är olagligt att gå en utbildning för att få en tjej. Detta kommer från boken The game / Spelet. Enligt teorin ska man säga till tjejen att man ska gå en utbildning sen när utbildningen är klar ska man kontakta tjej då ska hon tydligen bli imponerad och intresserad. Han sa att man kan få skadestånd på runt 300.000 kr. Jag tycker detta låter lite konstigt men är det så att man gör någonting för någon anas räkning och tjej utsätts för psykiskt skada? Väldigt tacksam för ett snabbt svar.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om omständigheterna är sådana som du beskriver så ser jag varken att det skulle vara något brott som blir aktuellt eller någon grund för skadestånd.

Skadeståndet i Sverige bestäms till ett belopp som återställer situationen såsom den var innan. En ersättning på 300.000kr är extremt hög och ett sånt belopp kommer inte att bli aktuellt i den situationen du beskriver. Som sagt har jag svårt att se att något skadestånd alls skulle bli aktuellt då personen måste ha lidit en faktisk skada som kan kopplas till löftet om att bli kontaktad.

Hopps du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jesper ForsgrenRådgivare