FrågaEKONOMIÖvrigt06/04/2018

Fråga om vad som händer med gemensamma konto när någon avlider

Hej !

Vad händer med gemensamma konton (sparkonto) när någon avlider kan jag inte röra det då innan bouppteckning? På det konto vi betalar autogiro nästan på allting. Även vi har testamente med full äganderätt, fullmakt personligt och framtidsfullmakt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, generellt sätt gäller att om makar har ett öppnat gemensamt konto som de kan använda var för sig utan några begränsningar, så kan en efterlevande make fortsätta använda kontot även innan bouppteckningen är klar. Men banker kan ha andra villkor så därför är det bra att kontakta den bank det gäller innan användning av kontot sker.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare