FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/06/2021

Fråga om vårdnadshavares bestämmanderätt rörande ett umgängesschema

Hej

Jag är pappa till en 11 mån lite flicka. Jag och mamman lever inte ihop. Efter flera månader av till försök med relation är det nerlagt för 3v sedan. Vi var tillsammans de 2 första månaderna efter födsel. Sen fick jag inte komma hem längre. Vi har umgåtts alla tillsammans sen fram till nu. Det har varit regelbundet hela tiden mån tis ons fredag och ofta några timmar på helg. Vi har tillsammans åkt å hälsat på mina föräldrar 10 mil bort. Bott i stuga tillsamman över helg. Träffat syskon ihop. M a o har jag etablerat en dotter pappa relation med olika vanor. Vi har dock sällan varit enbart hon å jag.

Nu har mamman sedan 3 v upprättat ett schema som innebär mycket lite tid för mig med dottern. 3ggr/v a 4h. Då är vi själva. Vi är ute. Eller gör annat som äter fikar plaskar i damm ute. Vi kan inte åka hem till mitt hus eller till hennes farmor farfar då tiden inte räcker. Jag har valt att följa schemat för bråka klarar jag inte. Men jag accepterar egentligen inte schemat. Flickan å jag kan inte löngre göra det vi gjort tidigare. Som mysa efter frukost. Ttöffa familj. Natta. Vår relation tar skada. Anser jag medans mamman tycker detta är rimligt med så lite så flickan ibland inte vet vem jsg är då det går 3dygn mellan träff. Att mamman inte vill förhandla är konstigt och måste ju strida mot något. Att hon har vårdnad ger inte henne rätt att bestämma detta. Ibland har jag tänkt att jag kunde gjort samma som mamman. Ja inte lämnat dottern till mamman å gjort ett eget schema.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är förenligt med barnets bästa att ha en nära och god kontakt med båda sina föräldrar (6 kap. 2 a § 2 st. föräldrabalken). Barnets föräldrar har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt möjligt tillgodoses (6 kap. 15 § 2 st. föräldrabalken).

Du anger inte att det finns något reglerat umgänge mellan dig och dottern i någon dom eller ett juridiskt bindande avtal, samtidigt skriver du att du och dottern träffas så pass sällan att ni har svårt att bygga upp en relation. Du har rätt att regelbundet träffa din dotter, oavsett om mamman själv har vårdnaden. Hur ofta du har rätt till umgängekan jag inte svara på men umgänget bör ska kontinuerligt.

Vill du ha fler umgängestillfällen med din dotter är mitt första råd att via familjerätten i er kommun tillsammans med dotterns mamma gå på samarbetssamtal för att komma överens om hur umgänget ska se ut. Där kan ni även skriva ett juridiskt bindande avtal som reglerar umgänget, avtalet får samma rättsverkan som en dom. Kan ni inte komma överens via samarbetssamtal måste du vända till till rätten för att få umgänget reglerat i en dom (6 kap. 15 a § föräldrabalken). När du har fått umgänget fastslaget måste dotterns mamma följa domen och kan således inte själv bestämma över umgängestillfällena.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare