Frågor om konsumentköplagen

Hej! När gäller konsumentköplagen och vad menas egentligen med att lagen är tvingande?? Fattar ej.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När gäller konsumentköplagen?

Konsumentköplagen gäller mellan konsument och näringsidkare, alltså när ett företag säljer varor till en privatperson enligt 1 § konsumentköplagen. Vidare gäller lagen även vid beställning av en vara enligt 2 § konsumentköplagen. I konsumentköplagen hittar du regler som gäller för köp, exempelvis om det visar sig att varan du köpt är felaktig på något sätt, vart varan ska avlämnas, tiden för avlämnandet och vem som bär risken för varan med mera.'

Vad menas med att konsumentköplagen är tvingande?

Det som menas med att lagen är tvingande är att man inte kan avtala bort lagen. Gällande konsumentköplagen innebär det att ett företag inte kan erbjuda dig sämre villkor än vad som står i lagen utan endast bättre som är till förmån för dig som konsument.

Jag hoppas att jag har kunnat klargöra situationen för dig.

Vänligen,

Siva ArifRådgivare