FrågaEKONOMIÖvrigt13/02/2021

Framtidsfullmakt till fru trots att man har barn?

Kan jag skriva en framtidsfullmakt med min fru som fullmaktshavare, gällande allt som bankärenden, fastighetsförsäljning mm, trots att jag har barn i tidigare äktenskap (särkullbarn)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Svaret regleras i lagen om framtidsfullmakter (fullmaktslagen).

Det korta svaret är ja, din fru kan utses som fullmaktshavare. Det finns nämligen inget krav på vem som får utses.

Du måste dock se till att det faktiskt är en framtidsfullmakt och att formkraven uppfylls. Såsom du beskriver det verkar själva innehållet inte vara ett problem (fullmaktslagen 1-2 §§).

Fullmakten måste vara skriftlig och den ska bevittnas & undertecknas av två personer som du inte är släkt med (fullmaktslagen 4§). Själva fullmakten ska tydligt visa att det rör sig om en framtidsfullmakt, att din fru är fullmaktshavare, vilka angelägenheter som fullmakten gäller samt eventuella övriga villkor (fullmaktslagen 5§).

Vill du senare ändra fullmakten, t.ex byta fullmäktig eller lägga utvidga vilka angelägenheter som omfattas, så går det till på samma sätt som den skapades (fullmaktslagen 7§). Om du vill begränsa fullmakten behöver dock de formkraven inte följas utan du kan helt enkelt ta bort dem.

Jag kan tillägga att din fru automatiskt får en sorts fullmakt att rättshandla åt dig ifall du hamnar i en sådan situation som framtidsfullmakter omfattar. Denna automatiska fullmakt är dock väldigt begränsad då en endast omfattar sådant som rör "daglig livsföring", t.ex inköp av mat och betalning av räkningar (FB 17:1-2)

Jag hoppas detta svarar på din fråga! Har du fler frågor är du varmt välkommen att ställa dessa till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare