FrågaARBETSRÄTTSjuk 23/07/2021

Från vilken dag krävs sjukintyg under corona?

Hejsan! vad gäller egentligen nu avseende sjukdom och sjukintyg. Kan intyg krävas från arbetsgivare trots regeringsbeslut. För att göra en lång historia kort så kräver min arbetsgivare sjukintyg fom dag 8. Har varit i kontakt med fack samt min företagshälsovård som säger att det inte behövs pga regeringsbeslutet. Blir inte klok på dethär.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Med anledning av coronaviruset genomförde regeringen under 2020 en rad åtgärder på socialförsäkringsområdet. En av dessa åtgärder var att slopa kravet på sjukintyg under sjuklöneperioden, vilken varar i 14 dagar. Regeringens åtgärd innebar alltså att den som var sjuk kunde vara hemma från arbetet och enbart behöva tillhandahålla ett sjukintyg på dag 15. Denna åtgärd har sedermera förlängts ett antal gånger och är i dagsläget sagd att gälla till och med den 30 september 2021. Du kan läsa mer om åtgärderna här.

Svaret på din fråga är således att du inte behöver visa upp ett sjukintyg redan dag 8, det räcker att du kan göra det den femtonde dagen in i din sjukdom.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare