FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott28/06/2021

Från vilken tidpunkt räknas spärrtiden vid återkallelse av körkort?

Hej.

Jag blev av med körkortet p.g.a.grovt rattfylleri 20191225.

Fick tillbaka körkortet med krav på alkolås 20200616.

Hur räknas spärrtiden som blev satt till 2 år?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svar

I ditt fall är troligen det första datumet 20191225 det datum som spärrtiden på två år löper från.

Körkortslagen och spärrtid

Vid körkortsåterkallelse ska det bestämmas en ny tid inom vilken ett nytt körkort inte får utfärdas, s.k. spärrtid. Spärrtiden ska vara lägst en månad och högst tre år (5 kap. 6 § körkortslagen). Transportstyrelsen är den ansvariga myndighet som beslutar spärrtidens längd utifrån alla de olika omständigheter som kan föreligga i det enskilda fallet.

Giltighetstid för återkallelse tills vidare och spärrtid med anledning av återkallelse räknas från den dag när beslutet delges körkortshavaren eller från den tidigare dag när körkortshavaren överlämnar körkortet till Transportstyrelsen. Har beslutet dock föregåtts av ett beslut om omhändertagande av körkortet, ett beslut om återkallelse tills vidare eller ett beslut om villkor om alkolås, räknas spärrtiden från det först delgivna beslutet. (7 kap. 8 § körkortslagen).

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare