Fri förfoganderätt och gåvor

Får jag göra vad jag vill med min makes enskilda egendom? Vad jag förstått får jag ej testamentera bort detta men får jag ge bort hur mycket jag vill som gåva till välgörande ändamål? Vi har inga barn men vi har testamenten där vi säger att vi ärver varandra med fri förfoganderätt och därefter ärver våra syskon oss.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Aktuellt lagrum

Bestämmelser om arv återfinns i ärvdabalken. När din man avled så ärvde du hans tillgångar, 3 kap. 1 § ärvdabalken. Dessa tillgångar är nu en andel av din totala kvarlåtenskap. Denna andel innehar du med så kallad fri förfoganderätt.

Vad kan du göra med denna andelen?

Utgångspunkten är att du får använda dessa pengar hur du vill, detta inkluderar ge bort pengarna till välgörande ändamål. Däremot finns det två undantag. Det första är att du inte får testamentera bort dessa pengar. Andra är att du inte får orsaka en väsentlig minskning av egendomen genom en gåva eller annan jämförbar handling. Praxis stadgar att egendomens värde normalt ska ha minskat med åtminstone en fjärdedel för att det skall anses vara en väsentlig minskning. Därmed måste man vid gåvor beakta detta.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Melina PapadopoulosRådgivare