Fri förfoganderätt vid testamente

hej

vi är gifta, jag äger 90% av vår fastighet och min partner 10%, hur skriver vi för att hon skall kunna bo kvar vid min ev bortgång, jag har två barn som ärver mig till 100% min nuvarande fru är inte mor till dom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag förstår det vill du att dina barn ska ärva allt, men att din nuvarande fru ska kunna bo kvar i huset så länge hon lever. Jag kommer att utgå från detta när jag besvarar din fråga.

Regler om arv finner man i Ärvdabalken (ÄB).

Det finns olika sätt att fördela arvet som du angivit. Ett sätt är att du testamentera bostaden till din nuvarande fru med fri förfoganderätt. Att testamentera med fri förfoganderätt innebär att hon kan bo i, renovera och i övrigt göra vad hon vill med huset, men när hon går bort ärver dina arvingar huset istället för hennes. Om din fru säljer huset ska dina barn istället ärva pengar som motsvarar husets värde som en del av hennes hela förmögenhet. Ett exempel: Om din fru har 500 000 kr och ärver din del av huset som är värt 500 000 kr har hon totalt tillgångar på 1 000 000 kr och huset utgör 50% av det (500 000 / 1 000 000 =0,5). Om din fru under sitt liv skulle sälja huset ska dina barn ärva 50% av hennes förmögenhet.

Viktigt att tänka på är att om man har barn med någon annan än sin nuvarande make har de rätt att få sin laglott när man går bort. Laglotten är halva arvet (7 kap 1 § ÄB). För att du ska kunna testamentera bort huset måste det alltså finnas tillräckligt med övriga tillgångar i dödsboet för att täcka dina barns laglott. Efter att fått sin laglott måste det finnas tillräckligt med medel i dödsboet för att du ska kunna testamentera bort huset. Dvs det totala värdet på dödsboet måste vara mer än dubbelt så stort som värdet på den del av huset som ingår i ditt dödsbo.

Husets värde

Eftersom husets värde är centralt när det gäller om du kan testamentera bort det eller inte är det viktigt att veta hur mycket det är värt.

Regler om bodelning finner man i Äktenskapsbalken (Äktb).

I huvuddrag kan man säga att allt som inte är enskild egendom (dvs giftorättsgods) kommer att delas mellan ditt dödsbo och din nuvarande fru. Eftersom din nuvarande fru redan äger en bit av huset ska du inte testamentera hela huset till henne utan bara den biten som du äger.

Viktigt att tänka på är att när en make avlider sker som huvudregel en bodelning. Från de uppgifter du givit mig i frågan, finns det två troliga sätt som husets värde kan komma att fördelas mellan er. Antingen är huset enskild egendom, vilket innebär att dess värde ska fördelas proportionerligt mot hur mycket ni äger, dvs 90% till dig och 10% till din nuvarande fru. Huset är enskild egendom om det står angivet i äktenskapsförordet eller om ni fått huset som en gåva eller arv och det då föreskrivits att huset ska vara enskild egendom (7 kap 2 § Äktb). Om huset inte är enskild egendom är det giftorättsgods. Att huset är giftorättsgods innebär det att ni ska dela lika på husets värde vid bodelningen, dvs ni får halva huset var (7 kap 1 § Äktb).

Sammanfattning

Beroende på hur husets värde fördelas mellan er i bodelningen, kommer det behövas olika mycket tillgångar i dödsboet för att du ska kunna testamentera bort den resterande delen av huset. Det måste alltid finnas medel i dödsboet att täcka dina barns laglott, värdet på huset påverkar bara hur stor laglotten, och mycket övriga tillgångar som måste finnas.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare