Frivilligt sex mellan minderåriga

Hej jag undrar om till exempel 2 stycken 12 åringar har sex med varandra och det är frivilligt, då kan det väl inte vara ett brott, om båda har haft samtycke att det är ok.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Vad lagen säger och varför den finns

Enligt svensk rätt klassas det som våldtäkt mot barn, när någon som är äldre än 15 år har sex med en person under 15 år, enligt 6 kap 4 § Brottsbalken. Lagen finns till för att skydda barn och ungdomar från att bli sexuellt utnyttjade, och inte för att hindra ungdomar från att ha frivilligt sex. I det scenario som du beskriver är båda personerna under 15 år och samtycke finns från bägges håll. Enligt lag finns det då inget som hindrar att dessa har sex med varandra. Båda klassas enligt lagens mening som barn och ingen av dem är straffmyndig.

Sammanfattningsvis

Det finns inget lagligt hinder för att två barn under 15 år kan ha sex med varandra. Situationen kan dock se annorlunda ut om den ena har hunnit fylla 15 år medan den andra fortfarande är yngre än 15 år. För det fallet kan det som jag nämnde inledningsvis handla om våldtäkt mot barn.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare