full återbetalning för inställt evenmang pga corona

Vi köpte biljetter till en engelsk fotbollsmatch av ett svenskt företag som förmedlar biljetter och vi betalade i förskott. Matchen ställdes in pga Corona och vi blev erbjudna 60% återbetalning av det svenska företaget. Kan vi kräva full återbetalning eftersom vi inte fått några biljetter?

Lawline svarar

Hej!

Om en konsert, en föreställning, ett idrottsevenemang eller annat ställs in har du rätt att få tillbaka pengarna för själva evenemanget. Det gäller oavsett anledningen till att arrangören ställer in, även om arrangören hänvisar till så kallat force majeure. Arrangören ska återbetala dig för biljetten eftersom du inte får vad du har betalat för.

Enligt ett avgörande från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) kunde arrangören vid ett motionslopp ha rätt att behålla hela eller en del av startavgiften om det framgår av avtalsvillkoren. Du bör alltså kolla i avtalsvillkoren om det finns ett villkor som begränsar arrangörens återbetalningsskyldighet i en force majeure-situation.

Finns det inget i avtalsvillkoren som säger att ni endast har rätt till 60% i en sådan här situation så kan ni vända er till ARN för att få ett beslut och en rekommendation i ert fall. För att ARN ska pröva ert fall krävs det att ni reklamerat, dvs framfört ert krav på återbetalning till företaget och att företaget helt eller delvis nekat detta. Det finns även andra krav för att ARN ska pröva ett fall, mer om detta hittar du här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Sandra RustRådgivare