FrågaAVTALSRÄTTGåva28/02/2021

Fullbordad gåva och krav om att få tillbaka den

Hej, jag sitter i en jobbig sits med ett hotfullt ex som terroriserar mig via mejl då jag blockat honom på allt annat. Såhär ligger det till;

Han köpte en tv till mig i julklapp som jag genast försökte få honom att lämna tillbaka alternativt låta mig få swisha för. Han vägrade båda alternativen och sa att jag skulle se det här som en gåva.

Nu ca 3 månader senare kräver han att få tillbaka tvn alternativt pengarna. Han hotar med kronofogden och säger sig ha pratat med en jurist som är villig att ta detta till domstol.

Hur stor är chansen för honom att vinna när det står ord mot ord? Jag har kvitto, kartong osv men har raderat alla sms när det tog slut.

Har han rätt att kräva tillbaka en gåva?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag förstår din fråga som att du vill veta hur det fungerar med gåvor mellan personer som inte är gifta. När jag besvarar din fråga så kommer jag att använda mig av Gåvolagen, GåvoL.

Gåvor

Jag sa ovan att din fråga rör två personer som inte är gifta, detta är viktigt eftersom gåvor mellan makar funkar på ett lite annat sätt än mellan personer som bara är tillsammans.

Om gåvan har fullbordats så är den din och personen som har gett dig gåvan har inte laglig rätt att få tillbaka den så länge du inte vill ge tillbaka den. Det framgår indirekt av lagen (1 § GåvoL).

En utfästelse om att ge en gåva ger inte en person rätt att kräva den. Det innebär att om ditt ex hade lovat att ge dig en tv men inte gjort det så hade du inte haft rätt att kräva den. Har han däremot gett den till dig och besittningen, alltså innehavet, har övergått till dig så är gåvan fullbordad och den är din.

Bevisning

Att du har kvitto och kartong talar för att du har fått tv:n då de dels följer med köpet och kvittot är nödvändigt vid ev. reklamation eller för att hävda andra former av rättigheter som följer med köpet.

Det är oturligt att du har raderat er skriftliga konversation och jag är osäker om det går att återskapa dem, men det kanske går. Som du säger blir det lite ord mot ord men om du har tv:n och han inte hävdar att du stulit den utan att det är en gåva han vill ha tillbaka så har han inte rätt till den.

Är du däremot osäker, speciellt om han kontaktat en jurist, så föreslår jag att om han tar det vidare så gör du det samma. Ett förlag är att kontakta våra jurister på Lawlines hemsida som man kan boka en tid med för att utveckla detta och utreda vidare vad som hänt och vad han sagt och gör för att se vad du kan ge för svar.

Sammanfattning

En fullbordad gåva mellan personer som inte är gifta går inte att kräva tillbaka om personen som fått den inte vill ge tillbaka den. Man har inte laglig rätt till en gåva man gett till någon annan. Kontakta en jurist om ditt ex vill ta det vidare och han har anlitat en jurist då det kan vara skönt att någon vidare utreder situationen och kan förklara för dig vad hans jurist säger.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare