FrågaAVTALSRÄTTAvtal26/05/2020

Fullgörelse av köp

Hej hej.

Jag sålde ett brädspel över facebook. En svensk säljare ville ha spelet för 9000 kr. Han menade att han inte kunde betala fören på måndag (detta sades på torsdag). Vi kom överens om att han skulle ge mig 1000 kr nu direkt (på torsdag) för att jag skulle hålla på spelet över högen och säga till de andra eventuella köparna att spelet redan var sålt.

På söndag blir jag kontaktad av en kanadensare som är bered att betala mig cirka 14000 kr för spelet. Jag beslutar då att istället sälja till honom. Han för över pengar genom PayPal och jag börjar ordna för en internationell leverans av spelet.

Några timmar senare får den svenske köparen reda på detta och säger att han tänker ta mig till domstol och kräva att jag fullgör försäljningen av spelet till honom. Det är alltså en prisskillnad på cirka 5000 kr. Jag vet att enligt Köplagen 23§ kan säljaren häva avtal med en köpare om det innebär alltför stora ekonomiska konsekvenser för säljaren att fullgöra avtalet. Jag har i princip ingen inkomst ska också tilläggas. Räcker dessa 5000 kr i skillnad för att jag ska få bryta mitt avtal med den svenske köparen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att både du och köparna är privatpersoner, vilket innebär att Köplagen (1990:931) (KöpL) är tillämplig. Köparen har enligt KöpL 23 § rätt att kräva fullgörelse av köp. Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet om det föreligger ett oöverkomligt hinder eller om fullgörande skulle medföra uppoffringar som inte kan anses vara rimliga med hänsyn till köparens intresse. För att undantaget som du nämnt ska vara tillämpligt så krävs det dock att försäljningen medför betydande merkostnader för säljaren, vilket tyvärr inte aktualiseras i detta fall. Ett lägre försäljningspris medför inte en kostnadsökning och av denna orsak så har den första köparen rätt att kräva fullgörelse.

Hoppas att detta var till någon hjälp!

Lawline RådgivareRådgivare