FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt07/05/2021

Fullmakt eller testamente - vad är bäst?

https://lawline.se/bokaHej,

jag är en tysk medborgare som bor i Sverige.JAg är gifty men vi har inga barn. Min fråga er att jag vill ge vollmacht till ett barn fårn min bror. Men vad är bättre vollmacht eller testament.

Mvh

Ewa

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret är att det beror helt enkelt på vad för syfte du har med de rättsdokument du nämner.

En fullmakt fullmakt är ett intyg som ger en person rätt att utföra handlingar eller fatta beslut åt en annan person. Du kan läsa mer om fullmakter här.

Ett testamente å andra sidan är en rättshandling som en person skriver för att reglera hur kvarlåtenskapen ska fördelas efter dennes död. Lagens.nu förklaring av ett testamente hittar du här.

För att veta vad som bäst passar i ditt ärende krävs det alltså mer information.

Du är välkommen att återkomma med mer information här till vår gratis webbplats så att vi ska kunna hjälpa dig vidare och besvara din fråga, men vill passa på att nämna att våra duktiga jurister på Lawline kan identifiera och lösa många juridiska problem och kan säkerligen hjälpa dig vidare i ditt ärende. Du kan boka tid med någon av våra erfarna jurister här.

Återkom gärna så hjälper vi dig vidare!

Med vänliga hälsningar,

Arina Chwich DumitrascuRådgivare