FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag24/03/2020

Fusion av aktiebolag

Jag äger två aktiebolag (A och B) och jag vill på något sätt göra en fusion. Jag vill behålla företag A historik, bokslut med mera, då den grundades år 2012 och har en väldigt bra historik. Jag vill dock använda företag Bs namn som är mycket bättre. I företags B så kommer jag stänga första räkenskapsåret nu 31:a Mars 2020.

Hur gör jag detta på bästa sättet?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Fusion av aktiebolag regleras i Aktiebolagslagens(ABL) 23 kapitel.

Fusioner av aktiebolag ska granskas av en revisor (23 kap 11 § ABL). Det är troligen bäst om du anlitar en revisor som också kan ge dig råd och vägledning, eftersom jag inte vet hur ditt bolag är uppbyggt. Det bästa sättet att genomföra en fusion beror helt på situationen som bolagen som ska fusioneras befinner sig i.

Revisorn är ändå en oundviklig utgift, så det är bäst om du får hjälp av en expert som kan granska varje detalj av bolagen. I längden sparar du troligen mer pengar på att följa deras råd, snarare än att spara in genom att göra det själv, vilket motiverar rådgivningskostnaderna. De kan t.ex. hjälpa dig med avdragsgilla kostnader, administrativa lösningar, etc.

Jag hoppas du lyckas bra med fusionen.

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare