Gå ner i arbetstid efter föräldraledighet

Hej!

Jag vill börja jobba efter föräldraledigheten när mitt barn är 15 månader men då bara Max 40%. Är detta något min arbetsgivare kan neka?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkt i arbetsrätt
Utgångspunkten i arbetsrätt är att arbetsgivaren har en rätt att leda och fördela arbetet på arbetsplatsen. Det betyder att generellt sätt får arbetsgivaren bestämma hur och när en arbetstagare skall arbeta.

Föräldraledighetslagen
Föräldrar till barn under 8 år har dock vissa rättigheter som gör att arbetsgivarens rätt begränsas. Dessa rättigheter regleras i Föräldraledighetslagen (1995:558), som förkortas FLL.

Man har enligt lagen alltid rätt att gå ner 25% av sin arbetstid när man har barn under 8 år (7 § FLL). Det betyder att om du arbetar 100% har du rätt att minska ditt arbete till 75%.

Du skriver att du vill jobba max 40%, jag vet inte hur du arbetade innan men om du arbeta 100% har du enligt lagen inte alltid rätt till det. Däremot skulle jag rekommendera att prata med din arbetsgivare och lägga fram dina önskemål, oftast kan man komma fram till en lösning tillsammans.

Hoppas detta besvarar din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Filippa Nielsen NorelindRådgivare