FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis19/07/2021

Gäller den nya lagen mot hög musik även grannar som spelar hög musik i sitt villaområde?

Hej, Jag har en fråga om den nya lagen mot hög musik som kom den 1 Juli. Gäller den även om grannar i villaområde spelar högmusik?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Precis som du påpekar finns det från och med 1 juli en möjlighet för individer att få böter för att spela hög musik från exempelvis ett fordon, om det anses störande. Detsamma gäller för vattenskoteråkning. Det är riksåklagaren som beslutat detta och polisen har därmed flera alternativ att på plats bötfälla dessa individer och handskas med dessa brott. Brottet benämns förargelseväckande beteende.

Vad är det som bötfälls?

Precis som namnet antyder är det enbart sådant som är störande som polisen kan bötfälla, enligt polisens hemsida står det att i vissa delar av landet är hög och störande musik den exklusivt största anledningen till att människor kontaktar polisen. Tidigare har ordningsbot för förargelseväckande beteende enbart kunnat utfärdas mot den som urinerar offentligt, men nu har den möjligheten utvidgats. Boten för störande hög musik blir 1 000 kronor.

Definitionen av "hög och störande musik"

Det finns ingen entydig definition på vad som i alla fall utgör hög och störande musik utan det beror på omständigheterna i det konkreta fallet, detta innebär att det är polisen som kommer att göra en bedömning på plats om musiken är så pass hög att den stör allmänheten.

Gäller lagen även gör grannar som spelar hög musik i ett villaområde?

Det är teoretiskt möjligt att även tillämpa lagen på den ovannämnda situationen som du tar upp i din fråga, det skulle förvisso kunna betraktas som förargelseväckande att spela så pass hög musik från sitt hem att det blir störande men eftersom det inte är ute "i allmänheten" i lika stor utsträckning, samtidigt som polisen knappast har befogenheten att bötfälla privatpersoner vad de gör och lyssnar på i sitt egna hem, är det i praktiken ovanligt att man får böter för att spela hög musik i sitt hem. Däremot beror detta givetvis på en del faktorer, det är en stor skillnad om grannen spelar oerhört hög musik på natten när alla boenden försöker sova.

Sammanfattning

Även om man i första anblick skulle kunna tillämpa den nya lagen på den ovannämnda situationen, vore det enligt min mening tämligen långtgående, och som polisen skriver på sin hemsida, "något ovanligt att det sker".

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Dani GobraeelRådgivare