FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/04/2021

Gäller ett anställningsbevis som anställningsavtal trots att jag inte skrivit under något?

Hej jag har precis blivit anställd på en statlig myndighet. Anställningen är tidsbegränsad. Jag har fått ett anställningsbevis men jag har inte skrivit under något, chefen mailade mig beviset. Detta är mitt första jobb så jag vet inte riktigt hur det går till. Vad är skillnaden mellan anställningsbevis och anställningsavtal? Bör jag vara orolig över att jag inte skrivit under något eller är allt i sin ordning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga ska vi kika i anställningsskyddslagen (LAS).

Anställningsbevis
Ett anställningsbevis är ett bevis på anställningen där arbetsgivaren lämnar skriftlig information till arbetstagaren om alla villkor som är av väsentlig betydelse för anställningsavtalet (6 c § LAS). Exempel på vilken typ av information som finns i anställningsbeviset är arbetsgivarens och arbetstagarens namn, adress, anställningens tillträdesdag, arbetsplats, en specificering av arbetsuppgifter, anställningsform etc.

Anställningsavtal
Ett skriftligt anställningsavtal är helt enkelt ett anställningsbevis.

Muntligt anställningsavtal
I ditt fall verkar det som att anställningsbeviset är att anse som ett anställningsavtal. Det ska dessutom noteras att även muntliga anställningsavtal är bindande, varför anställningsbeviset som du fått utgör bevisning på att ett anställningsavtal ingåtts mellan dig och arbetsgivaren.

Avslutning
Du behöver alltså inte vara orolig för att du inte har skrivit under något. Du har ett bevis på anställningen. Förmodligen är dessutom detta beviset som sagt att anse som ett anställningsavtal.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare