Gäller ett förhör efter olycka även om personen är skadad/chockad

Sonen är på väg till ARB tdg morg då han kör in i vajerräcke och bilen blir skrot. Han blir förhörd av polis när han är chockad och minns bara att de säger att han säkert somnat och ngt om advokat det är vad han minns. Ambulansen virar in honom i filtar för han börjar skaka.Han minns inte varför han krockade om han väjde,bara att han precis stannat vid stopp och sedan efter ca 300 m hände det. Känns väldigt obehagligt att han blivit förhörd när han inte ens minns vad han sagt.Tilläggsvis så hade han sovit bra och kände sig redo för att köra på morgonen. Gäller verkligen ett förhör när föraren både är chockad och skadad är min fråga ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns inget som hindrar polisen från att förhöra någon efter en viss händelse utan oftast görs detta i samband med händelsen då man ofta har en klar minnesbild från händelsen i nära anslutning till att det hände (beroende på situation). Polisen har också rätt enligt lag att hålla förhör även om inte någon förundersökning om brott har beslutats för att utreda vad som hänt enligt 23 kap 3 § fjärde punkten rättegångsbalken (RB) Det finns inte heller något hinder mot att använda detta förhör som bevisning om det skulle bli fråga om en rättegång då det råder fri bevisföring i Sverige, vilket innebär att man kan lägga fram vilka bevis som helst även om de tillkommit på ett olagligt sätt (med vissa extrema undantag) enligt 35 kap. 1 § RB. Det finns dock en stor chans att beviset blir värderat lägre om man är chockad och uppriven än om man är klartänkt. Det ska också nämnas att bara för polisen håller ett förhör är det inte säkert att personen får något straff eller ens är misstänkt för något brott utan bara att det ska utredas vad som har hänt.

Kort sagt ska polisen hålla ett förhör även om det är fråga om en olycka. Det som kommer fram i förhöret kan användas om det skulle bli en rättegång. Dock har ett förhör med en chockad person generellt sett lägre bevisvärde.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare