Gäller ett muntligt anställningsavtal?

Hej. Min chef ringde mig förra veckan och frågade om jg ville ha en anställning på 50%från och med 30/8-2021 fram tills årsskiftet. Jag tackade ja till detta erbjudande,och hon sa att hon skulle skicka ett avtal till mig på posten. Jag jobbade igår på detta ställe. Idag den 1/9 ringde jag henne och då förklarade hon att jag ska bara vara anställd tills den siste september för hon har idag fått reda på att det från och med 1 oktober blir nya regler för vårdbiträden. Får hon bryta vårt muntliga avtal? Jag har henne inspelad där hon säger att anställningen va till en siste dec från början. Och där hon förklarar för mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För träffande av ett anställningsavtal i förhållande till vilken enskild arbetsgaare och sådan arbetsgivare är bunden till är fullt möjligt att träffa muntligen. Det finns nämligen inte något formkrav för träffande av sådan avtal. En konsekvens av detta blir att avtalet du träffat med din arbetsgivare avseende en anställning om 50 % är bindande. Huruvida din arbetsgivare kan bryta detta avtal beror på främst vilken form av tidsbegränsad anställning (t.ex allmän visstidsanställning eller provanställning) det är fråga om. För det fall det är t.ex fråga om en provanställning har arbetsgivaren som regel att säga upp dig när som helst (6 § LAS). Detta förutsätter i vart fall att arbetsgivaren bland annat underrättar dig som arbetstagare två veckor innan uppsägningen om att denne kommer att säga upp dig (31 § LAS).

För att kunna göra en mer korrekt bedömning rekommenderar jag att du ställer en fråga på nytt där du redogör för vilken form av tidsbegränsad anställning (t.ex allmän visstidsanställning eller provanställning) det är fråga om och om ni eventuellt avtalat om någon uppsägningstid.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare