Gäller ett samboavtal vid giftermål?

När jag och min man blev sambos skrevs ett avtal mellan oss. Hans fastighet som jag flyttade in i skulle vara hans enskilda egendom. Efter några år gifte vi oss och ett äktenskapsförord skrevs. Det gällde enbart hans företag och avkastning från den. Fastigheten nämndes inte i äktenskapsförordet.

Hur står sig fastigheten vid en skilsmässa? Är den fortfarande hans enskilda egendom, dvs jag har ingen rätt till bostaden. Han står hos skatteverket som 100% ägare.

Han menar att han använt pengar från sin avkastning från företaget (dvs hans enskilda egendom) för att renovera huset och att om jag då har rätt till huset så kommer det ändå inte gälla då hans enskilda egendom betalat för renoveringar och jag kommer vara skyldig honom pengar för renoveringarna.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som är giftorättsgods nämns motsatsvis av ordalydelsen i 7 kap 1 § äktenskapsbalken (ÄktB). Det vill säga, giftorättsgods är allt som inte är enskild egendom.

Vad som är enskild egendom framgår av 7 kap 2 § ÄktB. Där framgår att om man genom ett äktenskapsförord exempelvis anger att ens företag ska vara någon av parternas enskilda, så kommer det att betraktas som enskild egendom och därmed undantas vid en eventuell äktenskapsskillnad (7 kap 2 § 1p). Desamma gäller avkastningen från denna enskilda egendom (7 kap 2 § 6p).

Är fastigheten enskild egendom eller giftorättsgods?

Ett samboavtal blir ogiltigt vid giftermål. För att det som reglerades i samboavtalet ska gälla måste ett äktenskapsförord upprättas enligt de föreskrifter som följer av 7 kap 3 § ÄktB.

Såvida inget följer av äktenskapsförordet eller annars undantas enligt 7 kap 2 § ÄktB (vilket jag förutsätter att det inte gör, givet den information jag har) är fastigheten att betrakta som giftorättsgods enligt 7 kap 1 § ÄktB.

Om ni skulle skiljas kommer alltså fastigheten att betraktas som giftorättsgods. Det gör ingen skillnad i det avseendet att fastigheten enbart står skriven i hans namn.

Enskild egendom som använts för renovering

För att enskild egendom ska behålla sin karaktär måste den hållas avskild från giftorättsgodset. När din man använt enskild egendom för att renovera fastigheten har dessa två sammanblandats och den enskilda egendomen är alltså inte längre avskild från giftorättsgodset.

Då detta har skett innebär det att din man inte kan göra gällande värdet av renoveringen som sin enskilda egendom. Krasst talat får den make som använder enskild egendom för att öka värdet på giftorättsgods skylla sig själv. En eventuell värdeökning på grund av renoveringen kommer därför att tillfalla bägge makarna.

Vidare har du ingen juridisk skyldighet att kompensera honom för kostanden av renoveringen.

Jämkning vid en eventuell bodelning

Vid en eventuell bodelning kan däremot resultatet bli att viss del av ena makens giftorättsgods inte tas med. Detta kan göra enligt 12 kap 1 § ÄktB. Om det skulle vara så att en total likadelning skulle vara oskäligt med hänsyn till hur kort tid makarna varit sambos och därefter makar. Här tittar man på om tiden då parterna var sambor och makar tillsammans understiger fem år. Överstiger det fem år ska ingen jämkning av giftorättsgodset göras på denna grund.

Vidare kan giftorättsgodset också jämkas om det annars vore oskäligt med hänsyn till makarnas ekonomiska förhållanden och omständigheter i övrigt (12 kap 1 § ÄktB). En sådan jämkning skulle kunna aktualiseras om den ena maken har betydligt större tillgångar än den andra.

Eftersom jag inte känner till alla omständigheter i ert fall kan jag inte redogöra för om jämkning av giftorättsgodset skulle kunna bli aktuellt. Vad jag kan konstatera är att av den information jag har finns inget som direkt talar för att jämkning skulle komma att ske.

Sammanfattning

Vid en eventuell skilsmässa skulle bodelning göras där allt giftorättsgods delas lika mellan er. Fastigheten är här inkluderad trots att renoveringar har gjorts med hjälp av enskild egendom. Det finns ingenting i din berättelse som talar för att jämkning skulle behöva ske. Utgångspunkten är därför att ni kommer att dela lika på allt giftorättsgods. Jag vill bara göra dig medveten om att risken för jämkning finns om någon av grunderna i 12 kap 1 § ÄktB är uppfyllda.

Jag hoppas mitt svar har varit till hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Jesper HorndahlRådgivare