Gäller ett spanskt äktenskapsförord i Sverige?

Hej.

Om man gör äktenskapförord i Spanien hos en notarius plublicus (har till och med EU stämple på), gäller det på samma sätt här i Sverige, även om man inte registrera det på Skatteverket?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om giltighet av utländska äktenskapsförord finns i lagen om internationella frågor rörande makar och sambors förmögenhetsförhållanden (LIMF).

Huvudregeln är att om ett äktenskapsförord har upprättats på ett giltigt sätt utomlands (Spanien i detta fall), så ska det även gälla i Sverige (13 § LIMF). Vad gäller äktenskapsförordets giltighet så är ett äktenskapsförord mellan makar giltigt om det stämmer överens med den lag som är tillämplig på makarnas förmögenhetsförhållandet när rättshandlingen företas (5 § LIMF).

Det kan dock poängteras att äktenskapsförord mellan makar som har hemvist i Sverige när rättshandlingen företas blir gällande i Sverige endast om registrering sker (5 § tredje stycket LIMF).

I de fall det uppstår problem mellan makarna vad gäller äktenskapsförordet kan det vara viktigt att veta vilket lands lag som ska tillämpas vid en eventuell tvist. Har ni avtalat om att spansk lag ska gälla eller om någon av er hade hemvist där eller var medborgare i Spanien när äktenskapsförordet ingicks ska spansk lag gälla på äktenskapsförordet (3 § och 4 § LIMF). Har ni båda dock tagit hemvist i Sverige och båda bor här i minst två år ska svensk lag gälla på äktenskapsförordet (4 § LIMF).

Sammanfattningsvis så gäller äktenskapsförordet på samma sätt i Sverige utan att det behöver registreras under förutsättning att det upprättats på ett giltigt sätt i Spanien och att ni inte haft hemvist i Sverige under själva upprättandet av äktenskapsförordet. Om äktenskapsförordet stämmer överens med spansk lag och är giltigt enligt formkraven enligt spansk lag, så är det även giltigt i Sverige.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare