Gäller garanti för begagnade varor?

Person har köpt en begagnad kaffemaskin, gäller ursprungliga garantin då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gäller garanti för begagnade varor?

Till en början vill jag påpeka att det är skillnad på reklamationsrätt och garanti.

Reklamationsrätten är lagstadgad och gäller i tre år från köp (23 § 3 st. konsumentköplagen). Rättigheten ger konsumenten en möjlighet att lämna tillbaka eller få en vara reparerad som redan var trasig vid köpet. Rätten att reklamera gäller alltså inte vid fel som uppkommit efter köpet. Reklamationsrätten gäller för köp mellan ursprunglig konsument och näringsidkare, alltså inte vid köp av begagnade varor mellan privatpersoner.

Garanti är något som är frivilligt för butiker att lämna. Eftersom det är frivilligt att lämna garanti, så är det också butikerna som bestämmer villkoren för garantin. Om garantin ska gälla för andrahandsköpare beror alltså på vad som har angetts i köpevillkoren. Ni får därför titta på till exempel kvitto eller på den ursprungliga butikens hemsida för att se om garantin gäller för varor som sålts vidare.

Slutsats

Om garantin gäller för den begagnade kaffemaskinen, beror på vilka villkor som butiken har satt upp för garantin.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alice NordlundRådgivare