FrågaÖVRIGTPUL/GDPR15/12/2021

Gäller GDPR en femtonårings hobbyprojekt?

Jag som privatperson driver ett hobbyprojekt (jag är 15 år), måste jag följa GDPR för personuppgifter o.s.v.?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du vill jag berättar om GDPR gäller omyndiga privatpersoner.

GDPR eller dataskyddsförordningen 2016/679 gäller inte privatpersoners behandling av personuppgifter om det är för ett helt privat syfte (18). Det finns också ett undantag för rent konstnärlig verksamhet (153).

Utifrån uppgifterna i din fråga är det vad jag kan säga just nu. Du är välkommen att höra av dig igen om du fortfarande har frågor utifrån just dina omständigheter.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Felix HöglundRådgivare