FrågaÖVRIGTPUL/GDPR21/02/2019

Gäller GDPR privatpersoner?

Hej!

Innan GDPR har jag uppfattat att man som elev får filma i skolan ( men inte på ex toaletten). Komvux i det här fallet. Men jag får inte använda filmen på sociala medier så att det innebär en kränkning men det är tilllåtet att lägga ut filmen.

Gäller detta även efter GDPR.

Är det någon skillnad om jag filmar som elev eller om min lärare filmar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gäller GDPR privatpersoner?

Av sättet på vilket du ställer din fråga, förstår jag det som att den rör bilder som du tar privat, utan något kommersiellt intresse.

GDPR – EU:s nya dataskyddsdirektiv, som reglerar behandling av personuppgifter och som är tänkt att stärka den personliga integriteten – innehåller striktare krav på behandling av personuppgifter än personuppgiftslagen (ofta kallad PUL), som är den lag som kommer att ersättas av GDPR senare i maj 2018. Personuppgifter kan utgöras av bilder på andra.

Enligt Artikel 2.2.c GDPR (s. 32 i dokumentet) är direktivet dock inte tillämpligt på behandling av personuppgifter som en fysisk person utför som ett led i verksamhet av rent privat natur eller som har samband med hans eller hennes hushåll. Du som privatperson omfattas alltså inte av GDPR:s krav på behandling av personuppgifter, det kvittar om du är elev eller lärare. Det finns dock som du nämner andra bestämmelser att ha i åtanke.

I ditt fall har jag inte alla omständigheter men som utgångspunkt är det varje persons frihet att fotografera och filma både person och egendom. Denna frihet inskränks på vissa sätt enligt brottsbalken, BrB. Dels kan platsen det sker på påverka, dels kan sättet som fotografiet upptas påverka lagligheten. Jag kommer nedan redogöra för några olika faktorer som skulle göra situationen du beskriver otillåten.

Kränkande fotografering

Kränkande fotografering är ett brott enligt 4:6a BrB. Kränkande fotografering innebär att det är otillåtet att filma eller fotografera någon i smyg utan dennes tillstånd. Ett annat rekvisit för brottet är att personen inte befinner sig på allmän plats. Alltså den som blir fotograferad ska befinna sig inomhus i t.ex. ett omklädningsrum, privat bostad eller toalett. Ett undantag från huvudregeln är om det med hänsyn till syftet är en försvarlig åtgärd att man fotograferar personen, t.ex. i myndighetsutövning eller nyhetsförmedling. T.ex. en skola kan även ha interna bestämmelser om fotoförbud, sådana regler ska såklart följas.

Ofredande

Även om man filmar på allmän plats vilket är tillåtet som huvudregel så kan sättet att filma på i sig vara brottsligt. Om man är hänsynslös eller på annat sätt utsätter någon för störande kontakter kan man göra sig skyldig till ofredande enligt 4:7 BrB. Detta gäller om gärningen är ägnad till att kränka personens frid på ett kännbart sätt. Alltså att upprepade gånger filma en person eller agera på ett kränkande och störande sätt kan i sig vara brottsligt.

Förtal

I 5:1 BrB beskrivs brottet förtal. Enligt denna regel kan viss publicering av exempelvis filmer på internet vara otillåtet. Filmen ska publiceras så att den kan spridas till andra och allmänheten ska ha möjlighet att ta del av den. Om enbart den som är med i filmen kan se den är det inte talan om förtal. Innehållet ska vara sådant att offret kan utsättas för andras missaktning, uppfattas som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt. Filmen ska spridas med avsikten att innehållet ska få sådana konsekvenser. Det finns inget krav på att uppgifterna ska vara osanna. Undantag från straffansvar är om man är skyldig att uttala sig eller om det på annat sätt är försvarligt att uppgifterna sprids och man visar att uppgiften är sann eller att man hade skälig grund att tro detta. Beroende på hur du sprider materialet kan även reglerna i GDPR bli aktuella och barns personuppgifter anses särskilt skyddsvärda.

Sammanfattning

Det är alltså som huvudregel tillåtet att fotografera och filma en person trots att man inte har frågat om tillåtelse. Dock inskränks denna frihet beroende på var och hur man filmar samt hur man sprider filmen. Det är otillåtet att filma någon i smyg utan tillåtelse när denna befinner sig t.ex. i ett privat boende. Dessutom är det otillåtet att filma någon på allmän plats men på ett sätt som är ägnat att vara kränkande eller störande då man kan göra sig skyldig till ofredande. Om en film med innehåll som kan bidra till andras missaktning publiceras på sätt att allmänheten kan ta del av det med uppsåt att skada offrets anseende, så utgör publiceringen ett ärekränkningsbrott genom förtal. Beroende på hur du sprider det kan även reglerna i GDPR bli tillämpliga, så länge det är för privat bruk påverkar dock inte GDPR.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Erik OlshovRådgivare