FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/08/2019

Gäller hot/våld mot tjänsteman även räddningstjänstpersonal?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan aktualiserar brottet hot eller tjänst mot tjänsteman, som återfinns i 17 kap. 1 § Brottsbalken (1962:700).

Brottet hot eller våld mot tjänsteman gäller även räddningstjänstpersonal, om våldet eller hotet föregriper sig på tjänstemannen i hans eller hennes myndighetsutövning. Eller för att tvinga tjänstemannen till eller hindra honom eller henne från en åtgärd i myndighetsutövningen eller för att hämnas för en sådan åtgärd.

Svaret på din fråga är alltså att, ja det är möjligt att brottet hot eller våld mot tjänsteman även omfattar räddningstjänstpersonal.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare