Gäller istadarätten i flera led?

Tillhör barnbarnsbarn den legala arvsordningen när deras förälder och farförälder avlidit men "gammelmormor är i livet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Som jag förstår dig har gammelmorfar dött, och frågan är om barnbarnsbarn ska ärva trots att gammelmormor är i livet. Det finns en princip inom arvsrätten som kallas istadarätt (2:1 Ärvdabalk andra stycket), den innebär att barn träder i sina föräldrars ställe arvsrättsligt. Denna princip gäller även när det finns flera generationer av döda. Så barnbarn träder i sina morföräldrars ställe om föräldrar och morföräldrar är döda. I ditt fall innebär detta att om gammelmorfar och gammelmormor var skilda när gammelmorfar dog så ärver barnbarnsbarn före gammelmormor. Om gammelmorfar och gammelmormor var gifta så ärver gammelmormor så länge hon är i livet, och den dagen hon dör så ärver barnbarnsbarnen både henne och gammelmorfar.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare