Gäller jordbalken även vid distansavtal?

https://lagen.nu/2005:59Hej

Gäller jordbalken även vid distansavtal?

Jag har signerat hyresavtal via mobilt-id och efter en vecka ångrade jag med med stöd av distanslagen men då hänvisade hyresvärden till jordbalken. De hävdar att jag måste säga upp avtalet med 3 månaders uppsägningstid. Inflyttningsfatum har inte infallit.

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Till att börja med gäller distansavtalslagen i konsumentförhållanden enligt 1 kap. 1 § distansavtalslagen (DAL), d.v.s. i fall där ena parten är en näringsidkare och den andra parten är en konsument. Att signera ett hyresavtal med hyresvärden klassas därmed inte som ett konsumentförhållande och därför blir Jordabalken (JB) tillämpbar. Uppsägningstiden finner vi i 12 kap. 4 § 1 st. JB som fastställer att uppsägningstiden är minst tre månader om hyrestiden är avtalad till obestämd tid, d.v.s. att du får bo i bostaden tillsvidare utan något slutdatum. Om det finns ett slutdatum avtalat gäller istället uppsägningstiderna i 12. kap 4 § 2 st. JB.

Alltså gäller Jordabalken vid hyresavtal i din situation.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Återkom gärna om du har ytterligare frågor.

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare