FrågaAVTALSRÄTTGåva30/08/2021

Gäller muntliga utfästelser om gåva efter en person avlidit?

Gäller muntligt avtal efter dödsfall om de pengar de avsågs gå till var kontantinsats till ett lägenhetsköp?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din situation som att du fått en muntlig utfästelse om gåva av medel till en kontantinsats men gåvogivaren avlidit innan gåvan givits. Som jag förstår det undrar du nu över dina möjligheter att ändå ta del av pengarna.

Traditionsprincipen
I Sverige använder vi oss av traditionsprincipen vilket framgår i Gåvolagen (1 § Lag angående vissa utfästelser om gåva). Traditionsprincipen innebär att en gåva är utan verkan om den inte fullbordats. Gåvan är alltså utan verkan om gåvan inte lämnats över.

Undantag från traditionsprincipen
Det finns vissa undantag från traditionsprincipen. Ett undantag är om ett skriftligt gåvobrev upprättats som kommit dig som gåvomottagare tillhanda. Alternativt ett löfte om gåva som kommit till allmänhetens kännedom, exempelvis om den utfästs genom kungörelse eller bland större folksamling. I ditt fall är det dock fråga om ett dödsfall, dödsgåvor är inte giltiga såvida de inte är i form av testamente.

Sammanfattningsvis är det alltså därför svårt för dig att få del av gåvan eftersom gåvogivaren avlidit, om du ska få del av den måste den finnas angiven i testamente.

Hoppas du fick svar på din fråga. Tveka inte att kontakta oss igen om du har fler funderingar.

Med vänlig hälsning

Jakob JohanssonRådgivare